Bezpečné a ekologické dopravní prostředky
Výzkum a vývoj systémů pro podporu efektivní mobility se zaměřením na optimální přeměnu a přenos energie v pohonných jednotkách a dalších ústrojích vozidel, mobilních strojů nebo energetických zařízení s cílem zvýšení konkurenceschopnosti a snížení zatížení životního prostředí. Výzkum a vývoj systémů zajištujících vyšší stupeň bezpečnosti a komfortu mobility.
Výzkumné aktivity
Hnací ústrojí pro dopravu a průmysl
- Výzkum nových metod optimalizace pracovních oběhů pístových spalovacích motorů s cílem zvýšení účinnosti a snížení „emisí škodlivin“.
- Využití nových druhů nosičů energie vyráběných z obnovitelných zdrojů.
- Výzkum hybridního uspořádání hnacího ústrojí automobilu s využitím spalovacího motoru, elektromotoru a akumulátoru energie.
- Výzkum inovativních komponentů příslušenství pohonných jednotek snižujících hmotnost, mechanické ztráty a interakce silových působení. Např. elektronické ovládání ventilů s vysokou variabilitou řízení, použití kluzných a izolačních povlaků z nanomateriálů.
- Výzkum a vývoj pokročilých konceptů převodových ústrojí, mezinápravových spojek a diferenciálů pro aplikace v hnacích ústrojích vozidel a mobilních strojů s vysokou účinností přenosu výkonu, komfortním ovládáním a nízkou hlučností.
Vozidla a jejich systémy
- Výzkum nových koncepcí podvozků vozidel s pokročilými systémy a integrovaným řízením z hlediska dynamiky a stability jízdy, bezpečnosti vozidla i komfortu jízdy.
- Výzkum autonomních způsobů řízení vozidel a systémů zajištujících vyšší stupeň bezpečnosti jízdy v interakci s okolním prostředím.
- Nové a pokročilé prostředky pro zvýšení akustického komfortu posádky.
Experimenty a diagnostika
- Nové metody a experimenty zaměřené na analýzu dějů, jež negativně působí na okolí. Počítačové experimenty – modelování a simulace vozidel a jejích subsystémů.
- Nové diagnostické metody pro identifikaci vlastností a parametrů pohonných jednotek a dalších ústrojí, jež ovlivňují provozní vlastnosti vozidla a interakci s prostředím.
- Výzkum a řešení problematiky vibrací a hluku s důrazem na optimalizaci parametrů konstrukcí, vazbu na platnou legislativu a soulad s požadavky Průmyslu 4.0 a automobilového průmyslu.
- Výzkum a vývoj materiálů s důrazem na zvukovou pohltivost. Měření zvukové pohltivosti v impedanční trubici a alfa-kabině.
- Aplikační výzkum a zavádění principů prediktivní údržby strojů se zaměřením na vibrační bezdemontážní diagnostiku.
Pracoviště
Katedra vozidel a motorů
Kontaktní osoba
Ing. Robert Voženílek, Ph.D.
Připojte se na Instagramu