Jak bude soutěž probíhat?
Zaregistrujte se s ideou řešení modelu (výukové pomůcky) např. v podobě skicy (.pdf) nebo CAD modelu (.stp). V přihlášce nezapomeňte uvést: název výukového modelu, jeho popis a plánované využití při výuce odborných předmětů na Vaší škole. Pečlivě připravená přihláška je první krok k úspěchu, proto věnujte popisu modelu, jeho funkčnosti a zapojení do výuky, náležitou pozornost. Podmínkou je vlastní autorství návrhu. Min. dva rozměry modelu musí být větší nebo rovny 100 mm. Do soutěže se nelze hlásit s modely z předchozích ročníků, u nichž nebyla provedena zásadní inovace.
-
V prvním kole vybere odborná porota maximálně 12 návrhů, které postoupí do druhého kola. Děkan fakulty strojní může udělit dvě divoké karty.
-
Všichni zaregistrovaní obdrží do 5 pracovních dnů od ukončení registrace oznámení o výsledku prvního kola.
-
Vybrané návrhy mají možnost získat od vyhlašovatele soutěže materiální podporu v podobě 2 kg filamentu.
-
Vybrané týmy budou mít k dispozici časový prostor pro 3D tisk a realizaci svého modelu. Přípravu i realizaci doporučujeme dokumentovat a tento záznam využít při prezentaci modelu v druhém soutěžním kole.
-
V druhém kole bude probíhat veřejná prezentace všech 3D modelů. Pozvánku k veřejné prezentaci dostanou všechny týmy, které byly zaregistrovány do prvního kola soutěže. Možnost porovnávat modely s konkurenčními týmy budou mít nejen studenti, ale i učitelé, kteří s nimi přišli. I oni dostanou možnost se v soutěži porovnat s ostatními vyučujícími, což je může motivovat k dalšímu sebevzdělávání.
-
Druhé kolo se uskuteční na Fakultě strojní Technické univerzity v Liberci.
-
Během druhého kola bude mít každý tým k dispozici max. 10 minut pro představení týmu a vlastní prezentaci soutěžního modelu.
-
Po prezentaci všech modelů bude dán účastníkům a odborné porotě dostatečný prostor k diskusi nad jednotlivými modely a jejich hodnocení.
- Odborná porota vybere tři nejlepší výukové modely, resp. týmy, o jejichž výsledném umístění rozhodnou ostatní soutěžící. Školy vítězných týmů získají finanční odměnu.
- S vítězným týmem bude natočen video-medailonek, který bude mít možnost škola využít k vlastní propagaci.
-
Všechny modely budou po skončení soutěže vráceny jejich účastníkům, aby mohly být využity při jejich vzdělávacím procesu. Výjimkou je model vítězného týmu, který bude součástí výstavky na FS TUL.
-
Všechny soutěžní týmy při registraci vyjadřují souhlas s podmínkami soutěže.
Finanční odměny pro vítězné týmy
1. místo | 25.000 Kč |
2. místo | 15.000 Kč |
3. místo | 10.000 Kč |
Pozor:
Také v letošním roce bude vyhlášena Cena společnosti Prusa Research a jeden ze soutěžních týmů získá 3D tiskárnu Prusa (nezávisle na určeném pořadí poroty a účastníků soutěže, šanci na výhru má tedy každý tým postupující do finálového kola).
Harmonogram soutěže
Plánujete se účastnit soutěže? Pošlete nám e-mailem (na adresu: lubos.behalek@tul.cz) nezávaznou zprávu, že na svém konceptu pracujete a zvažujete se do soutěže zapojit. Váš zájem nás potěší a my budeme vědět, že bude třeba včas zajistit materiálovou podporu v podobě 2 kg filamentů pro týmy, kteří postoupí do druhého kola a pustí se do vlastního 3D tisku. Děkujeme!
Vyhlášení soutěže (1. kola) | 14. února 2025 |
Termín ukončení registrace účastníků (soutěžních týmů) | 31. března 2025 |
Vyhlášení postupujících účastníků do 2. kola | do 7. dubna 2025 |
Termín konání 2. kola, vyhlášení vítězů | 13. června 2025 |
Odborná porota
- Ondřej BAŤKA, Ing., Ph.D.
Odborný asistent na katedře textilních a jednoúčelových strojů Fakulty strojní, zabývá se konstrukcí strojů a zařízení a je nadšencem pro techniku a spolupráci se studenty primárního a sekundárního vzdělávání.
- Leoš KŘEČEK, Mgr.
Projektový manažer se zkušenostmi s výukou na středních školách, absolvent Pedagogické fakulty UHK, student Fakulty strojní TUL.
- Jakub MACHÁČEK, Ing.
Podnikatel, specialista v oblasti 3D modelování a 3D tisku, absolvent Fakulty strojní TUL.
- Matěj PREISLER
Student druhého ročníku na Fakultě strojní v bakalářském studijním programu Strojírenství, účastník prvního ročníku soutěže v týmu SPŠ a VOŠ Liberec (2022).
- Marie STARÁ, Ing., Ph.D.
Odborná asistentka na katedře sklářských strojů a robotiky Fakulty strojní, zabývá se konstrukcí, automatizací, robotikou a 3D tiskem skla.
- Jiří ŠAFKA, Ing., Ph.D.
Garant výzkumného směru Konkurenceschopné inženýrství při CxI TUL, odborný asistent na katedře výrobních systémů a automatizace Fakulty strojní, vedoucí Oddělení 3D technologií, specialista v oblasti 3D tisku.
Seznam registrovaných týmů do 1. kola soutěže
ŠKOLA | TÝM | NÁZEV MODELU | ČLENOVÉ TÝMU | |
1. | Střední škola průmyslová a umělecká, Opava | Inženýři | Přívěsný třístranně vyklápěný hydraulický vozík | Václav Klapetek, Filip Nowak, uč. Karel Procházka |
2. | PORG gymnázium Libeň, Praha | PORG Libeň | Mechanický integrátor | František Pečený, Jakub Otakar Svoboda, uč. Martin Konečný |
3. | Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové | Tyláci | Wankelův motor | Martin Pultar, Matěj Sirotek, uč. Markéta Řeháková |
4. | SPŠ TOS Varnsdorf | Tosáci | Planetová převodovka s rozděleným korunovým kolem | Filip Rejna, Ondřej Chytal, uč. Martin Horčík |
5. | SPŠ TOS Varnsdorf | Slavíci | Vodní simulátor elektronických součástek | Jakub Řezníček, Tomáš Slavík, Michal Vrána, uč. Martin Horčík |
6. | SPŠS Betlémská, Praha | PrintFlow | Stavebnice 3D tiskárny | Ellen Bozděchová, Ondřej Valtr, Jonáš Bártl, Lukáš Vyčichlo, Lukáš Dolák, Teodor Suchý, Radim Zoufalý, uč. Martin Mulenko |
7. | Masarykovo gymnázium Plzeň | Camembert | Interaktivní rostlinná buňka | Jaroslav Kudrna, Štěpán Kropáček, Štěpán Zajíc, uč. Daniel Eret |
8. | SPŠ Ústí nad Labem | Thalia tým | Postupové střihadlo | Tadeáš Březina, Filip Ciganik, uč. Jan Toman |
9. | SPŠ Ústí nad Labem | AK 47 tým | Odstředivé čerpadlo | Jiří Sůva, Ondřej Bělohradský, uč. Jan Toman |
10. | VOŠ, SPŠ a OA Čáslav | Čáslavka | Víceúčelová nakloněná rovina | Bronislava Hrubá, Jan Holík, Vojtěch Kolář, Šimon Málik, uč. František Obešlo |
11. | Gymnázium Dačice | A přece se točí! | Model sluneční soustavy | Matěj Kopeček, Marek Lojda, uč. Jakub Nemčik |
12. | Gymnázium Dačice | Od srdce | Srdce | Jakub Bezchleba, Michael Pejčoch, Metoděj Stejskal, uč. Jakub Nemčik |
13. | VOŠ a SPŠ Děčín | Koalice Českých Engineerů | Extruder | Antonín Skála, Jan Barcal, uč. Dana Frebergová |
14. | VOŠ a SPŠ Děčín | Alt F4 | Rozvody spalovacího motoru | Daniel Racek, Matěj Záruba, uč. Ferdinand Stodola |
15. | SPŠEI Ostrava | Borci z Béčka | Reaktor SPŠEI | Jan Křempek, Dan Marek, Filip Jízdný, Milan Kubala, uč. Martina Drápalová |
16. | VOŠ a SPŠE Fr. Křižíka, Praha | Křižíci | Výukový model zapojení vypínačů řazení 1-7 | Jan Beneš, Filip Eckstein, uč. Martin Bláha |
17. | VOŠ a SPŠ Jičín | InTech | Model vizualizace binárního kódu | Evžen Suprunkov, Tomáš Bázler, uč. Stanislav Pleva |
18. | Gymnázium Plzeň | Gymik | Variátor, aneb proč na skútru nemusíme řadit | Jan Nevečeřal, Tomáš Šašek, uč. Filip Hložek |
19. | Gymnázium Plzeň | Optik | Optická sada | Jakub Kulhavý, Matěj Vokáč, Tamal Fejt, uč. Ivana Šafránková |
20. | HŠ, OA a SPŠ Teplice | Průmyslovka Teplice | 3D tištěný výukový model základní desky počítače | Matěj Kutek, Petr Vykouk, Petr Kára, uč. Jakub Malec |
Seznam postupujících týmů do 2. kola soutěže
ŠKOLA | TÝM | NÁZEV MODELU | ČLENOVÉ TÝMU | |
1. | PORG gymnázium Libeň, Praha | PORG Libeň | Mechanický integrátor | František Pečený, Jakub Otakar Svoboda, uč. Martin Konečný |
2. | SPŠ TOS Varnsdorf | Tosáci | Planetová převodovka s rozděleným korunovým kolem | Filip Rejna, Ondřej Chytal, uč. Martin Horčík |
3. | SPŠ TOS Varnsdorf | Slavíci | Vodní simulátor elektronických součástek | Jakub Řezníček, Tomáš Slavík, Michal Vrána, uč. Martin Horčík |
4. | Masarykovo gymnázium Plzeň | Camembert | Interaktivní rostlinná buňka | Jaroslav Kudrna, Štěpán Kropáček, Štěpán Zajíc, uč. Daniel Eret |
5. | SPŠ Ústí nad Labem | AK 47 tým | Odstředivé čerpadlo | Jiří Sůva, Ondřej Bělohradský, uč. Jan Toman |
6. | VOŠ, SPŠ a OA Čáslav | Čáslavka | Víceúčelová nakloněná rovina | Bronislava Hrubá, Jan Holík, Vojtěch Kolář, Šimon Málik, uč. František Obešlo |
7. | Gymnázium Dačice | A přece se točí! | Model sluneční soustavy | Matěj Kopeček, Marek Lojda, uč. Jakub Nemčik |
8. | Gymnázium Dačice | Od srdce | Srdce | Jakub Bezchleba, Michael Pejčoch, Metoděj Stejskal, uč. Jakub Nemčik |
9. | VOŠ a SPŠ Děčín | Alt F4 | Rozvody spalovacího motoru | Daniel Racek, Matěj Záruba, uč. Ferdinand Stodola |
10. | SPŠEI Ostrava | Borci z Béčka | Reaktor SPŠEI | Jan Křempek, Dan Marek, Filip Jízdný, Milan Kubala, uč. Martina Drápalová |
11. | VOŠ a SPŠE Fr. Křižíka, Praha | Křižíci | Výukový model zapojení vypínačů řazení 1-7 | Jan Beneš, Filip Eckstein, uč. Martin Bláha |
12. | VOŠ a SPŠ Jičín | InTech | Model vizualizace binárního kódu | Evžen Suprunkov, Tomáš Bázler, uč. Stanislav Pleva |
13. | Gymnázium Plzeň | Gymik | Variátor, aneb proč na skútru nemusíme řadit | Jan Nevečeřal, Tomáš Šašek, uč. Filip Hložek |
14. | Gymnázium Plzeň | Optik | Optická sada | Jakub Kulhavý, Matěj Vokáč, Tamal Fejt, uč. Ivana Šafránková |